måndag 28 september 2015

Uppsåt och manipulation i ideell förening (ehlers-danlos riksförbund)

Detta inlägg är direkt kopierat från lundabergs blogg!!!! Lite egna tankar finns längst ner, jag ber er att ta er tid att läsa lundabergs inlägg och begrunda vad som faktiskt sker i förbundet samt återigen uppmana till uppslutning vid extra årsmötet 7/11!!!



Uppsåt och manipulation i ideell förening

Ett inlägg i samarbete med Inte bara sjuk

I början av februari 2015 (tror det var den 3:e), blev jag kontaktad av Valberedningen i EDS Riksförbund där man frågade om jag var intresserad av en plats i styrelsen.
Jag blev rätt tagen på sängen faktiskt.
Vilken post det gällde var inledningsvis luddigt men man nämnde suppleant.
Innan jag egentligen hunnit tänka igenom det hela ordentligt kommer nästa kontakt där man i det föreslår en adjungerande post då jag inte är så väl insatt i förbundets verksamhet.
Man har på mindre än två veckor alltså erbjudit mig två poster, men vad det innebär mer konkret får jag inte veta, vilket såklart gör mig skeptisk. Jag funderade....

Den 17e Februari blir jag så plötsligt uppringd igen och blir då erbjuden att få axla Ordförandeposten!
Där satt jag lite i halsen faktiskt. Det kändes inte helt seriöst, från ledamot till adjungerande suppleant till ordförande?
Jag bad om betänketid och att få kontakta lite aktiva människor för att skaffa mig en korrekt bild av förbundets arbete och vad det konkret innebar.

Det som sedan framkom under min research var inte till förbundets fördel och jag blir här mer och mer skeptisk. Men jag behövde inte fundera så länge till. Den 21:a Februari dimper det nämligen ner ett mejl i min inbox.



Nu var jag alltså inte längre aktuell för ordförandeposten för den posten skulle ”Fru Valberedning” ta själv.
Jag svarar på detta mejl och talar om vad jag anser om det hela samt vad god förenings-sed säger. Alltså, som Valberedning föreslår man inte sig själv och det kan knappast anses vara särskilt demokratiskt att inte ge medlemmarna några valmöjligheter. Och varför blev jag ens tillfrågad? Enligt mejlet var det tydligen inte bara jag som blivit tillfrågad heller.
Jag skriver ett blogginlägg om det här eftersom jag uppriktigt blev irriterad. Så här agerar man inte i en förening och i synnerhet inte om man axlar posten som Valberedning helt ensam.
Lite kan jag ångra att jag inte skrev i klartext vad det hela handlade om.
Här kan ni läsa blogginlägget:

*Att arbeta i en styrelse


Jag liksom många andra har genom åren fostrats att inte kritisera Eds Riksförbund offentligt. Det är inget man gör utan att få på tafsen vilket många kan vittna om. En av orsakerna tycks vara att hela EDS Riksförbund på något vis står i evig tacksamhetsskuld till denna ”helig ko”. Utan denna ”heliga ko” vore vi ingenting. Så man ser mellan fingrarna och slätar över. Eller helt enkelt tystar ner. Ja även i slutna och hemliga grupper.

Det finns ingen stans där det har varit ok att vara kritisk. Det finns alltid någon som är snabb att försvara eller skicka ett PM och som får en att känna sig som att man begått ett lagbrott. I förbundets namn då såklart. Allt ska tas bakom ”lykta dörrar”. 
Det var om bland annat sådana här saker jag fick höra när jag gjorde min research och som jag delvis redan kände till. Rena diktaturfasoner.

När jag nämner förbundets ”heliga ko” syftar jag på samma person som olovligen ”lånat” material ur privata bloggar och använt på sina föreläsningar i Riksförbundets namn. Jag var i kontakt med Intebarasjuk och fick av henne veta att den heliga kon stulit hennes material ur bloggen och använt det som sitt eget på en föreläsning.
Mjölksyra
Det finns ett exempel på en fadäs som ni säkert kan få mer detaljer om vid tillfälle. Den är ganska tragikomisk. Glöm inte att titta in på Inte bara sjukför mer info.

Har man doktorerat borde man väl veta bättre? Ja det är vad många faktiskt tycker.
Samma person har även ”lånat” material och översatt det svenska, sedan publicerat det i förbundets namn på hemsidan. Och där sitter medlemmarna och applåderar det fantastiska arbetet, helt ovetandes om att någon annan faktiskt gjort jobbet.
Jag vet inte vad ni kallar det, men jag kallar det brott mot upphovsrätten och något som ett Riksförbund inte borde befatta sig med. 

Kim Jong-II lyckades lura sitt folk att det var han som uppfann Hamburgaren. Det och mycket mer. 
Låg liknelse kanske men i en diktatur så ifrågasätter man inte. Man accepterar det man får serverat, om man inte vill bli fängslad eller avrättad. Sådant tillskriver jag inte Riksförbundet för där kastar man ”bara” ut dom som ifrågasätter. 
Åter till ämnet.

Den 9:e Mars laddar ”någon” i förbundet ner en ansökan om Statsbidrag från Socialstyrelsen hemsida, för föreningens räkning. Denna ”någon” borde då vara någon som sitter i styrelsen, har ett beslut från styrelsen att ansöka om statsbidrag samt ha mandat att skriva en ansökan.
Det finns klara regler att följa för att få ansöka om den här typen av bidrag, något man även skriver under på när man sätter sin namnunderskrift på pappret.


”Ansökan ska vara undertecknad av behörig företrädare för organisationen som
därmed intygar att uppgifterna är korrekta och att frågan om att ansöka har
behandlats av styrelsen eller annan i enlighet med beslutad delegationsordning.”

Men vänta nu, nu börjat det bli intressant. Ladda ner en blankett kan vem som helst göra men.....
Personen som laddar ner blanketten visar sig vara den som sitter ensam i Valberedningen och som tänkt föreslå sig själv som ordförande den 25:e April 2015. En person som alltså inte sitter med på styrelsemötena alls, är hedersordförande utan rösträtt enligt stadgarna dessutom och som råkade bli ensam i Valberedningen i Januari månad pga avhopp från två ordinarie förtroendevalda i valberedningen. En person som inte har med styrelsens arbete att göra alls!


Ansökan om Statsbidrag från Socialstyrelsen.


Men det är inget hinder när man gör lite som man vill i förbundets namn. Hon fyller i ansökan, signerar den med Sitt namn, som Ordföranden I EDS Riksförbund from 25e April 2015. 
Alltså detta var den 15 April 2015. Hur kan hon veta att hon SKA röstas fram demokratiskt vid årsmötet den 25:e April, 10 dagar senare?

Ansökan visar sig inte vara förankrad i Riksförbundets styrelse, man har inte ett styrelsebeslut på det och den personen i fråga får inte företräda styrelsen. Personen i fråga har inte fått det förtroendet av styrelsen eller medlemmarna. Hon kör alltså över både styrelse och medlemmar. 
Om vi hade fått igenom ansökan så hade förbundet blivit en arbetsgivare helt plötsligt eftersom projektet ansökan skulle gå till innebar att vi skulle anställa en person på 50%. Vem skulle anställas och vem skulle ta beslut om det? Alltså det dyker upp en del frågor här såklart.
Sådant här ska inte kunna ske! Förstår ni hur galet det är?

Här ser ni själva hur hon skrivit under dokumentet.
Vilket datum och hur.
Att socialstyrelsen inte redan här satte p för det förstår jag inte.
Hon har även gjort andra små missar i ansökan "i alla hast" som dom ifrågasätter.


Hon är så säker på att hon kan manipulera hela stämman så att hon blir vald till ordförande.
Och visst, hon lyckas ju storartat. För vilken gång i ordningen kan vi bara gissa. Och trots vetskapen om detta väljer medlemmarna denna person vid årsmötet den 25:e April. För att det inte lades fram några andra alternativ vid det något stökiga och turbulenta årsmötet. Och frågan om någon annan kan väljas kommer aldrig.
Och ingen agerade på då detta sker. Valberedningen som bestod av en enda person föreslog sig själv. Det är demokrati men inte när den fungerar som bäst. 


Däremot kommer det förfrågningar i efterhand och en del medlemmar är upprörda.
Och jag då? Jag fick ju inte ens fundera på saken. Varför förstår man ju i efterhand för allt var bara ett spel för galleriet.
Nu är jag inte bitter för det. Jag kan tycka att för min del var det klart det bästa tänkbara scenariot.
Jag slapp hamna i en situation där jag vägrat lyda den heliga kon, vilket jag förstår hade ställt allt på sin spets. Nu ställer hon själv allt på sin spets.
Som en klok person sa. Man får den styrelse man förtjänar.
Ni har ju själva faktiskt röstat fram sittande styrelse. Men ni kanske aldrig förstod vad som hände?

Nu har det gått en tid sedan Årsmötet 25:e April 2015, och mycket har hänt.
Styrelsen med ordförande i spetsen avsätter i Juni en suppleant och en revisor. Gissa varför? För att dom var för kritiska så klart och hade synpunkter vilka var fullständigt befogade.
Två personer som är förtroendevalda och som styrelsen inte har rätt att avsätta alls. Och inte nog med det. Man ljuger senare om det i ett offentligt nyhetsbrev men det går vi in på närmare nästa gång. Det blir alldeles för mycket att läsa på en gång. Och det borde vara nog här men det är det inte. Ordföranden försöker dessutom manipulera årsmötesprotokollet och göra tillägg med saker som inte ens togs upp på årsmötet. Ordförande äger ju även Eds Stiftelse som jag tidigare nämnt. Det här är en helt osannolik soppa men som börjar klarna något. Och ju mer den tjocka redningen sjunker till botten, ju tydligare blir dess innehåll och jag lovar, jag har bara skrapat på ytan.

Är det här en person ni har förtroende för? Har ni förtroende för sittande styrelse?
Tycker ni att nuvarande styrelse som är fullt medvetna om allt som hänt, som precis som jag via ett samtal kan få tillgång till alla ansökningshandlingar inklusive mailkonversationer som gått mellan denna person och Socialstyrelsen, är rätt personer att företräda er?

Med det här säger vi god natt.
Jag låter detta bli kvällens metafor

Magical Trevor

​#edsriksförbund #eds #riksförbund #säl



--------------------------------------------------


Jag saknar egentligen ord! Hur kan en människa vara så kall och ego? Så här får det verkligen inte gå till! 

Reagera och agera!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar