lördag 12 september 2015

En revisors i Eds-förbundets berättelse

Detta inlägg i sin helhet är kopierat ur:
intebarasjuk.wordpress.com
(PS vet inte om länkarna i inlägget funkar)


Jag vill att medlemmarna ska veta sanningen! Förtroendevald revisor för Eds Riksförbund bryter tystnaden

 
 
 
 
 
 
Rate This


-Det ser illa ut, säger Andreas Nylander, förtroendevald revisor. Det finns risk att medlemmarna tror på det här. Det är anmärkningsvärt att man vågar skriva på det här sättet. Andreas Nylander om Eds Riksförbunds Nyhetsbrev som publicerats på hemsidan. – Jag vill att medlemmarna ska veta sanningen!

(Klicka här för att läsa artikeln i Pdf-format: Jag vill att medlemmarna ska veta sanningen)

Den 11 September 2015 publicerar Eds Riksförbund ett nyhetsbrev på sin hemsida.
Brevet ser ut att innehålla ett felaktigheter och det är oundvikligt att slås av tanken att styrelsen medvetet försöker vilseleda medlemmarna inför stundande extrainsatta årsmöte.

– Det ser illa ut, säger Andreas Nylander, förtroendevald revisor. Det finns risk att medlemmarna tror på det här. Det är anmärkningsvärt att man vågar skriva på det här sättet.
Andreas är den revisor som enligt nyhetsbrevet frivilligt ska avslutat sitt uppdrag ganska snart efter årsmötet. – Jag vill naturligtvis att medlemmarna ska få veta sanningen. Som revisor har man en upplysningsplikt och jag förhindrades att fullfölja mitt uppdrag.

Andreas Nylander, Örebro. Förtroendevald revisor Eds Riksförbund 2015

Andreas Nylander, Örebro. Förtroendevald revisor Eds Riksförbund 2015

Redovisningsekonom med ett självklart engagemang

Andreas Nylander är en 35-årig gift trebarnspappa från Örebro. Utbildad redovisningsekonom med 3 års arbetslivserfarenhet inom ekonomi och redovisning.
Han innehar kompetens att ansvara för en nettoomsättning på upp till 3 miljoner kronor när det gäller företag med upp till 3 anställda. Tillräcklig kompetensen finns där för ett uppdrag som egentligen inte kräver någon direkt utbildning.
För honom var det självklart att ställa upp när han tillfrågades om förtroendeuppdraget som revisor för Eds Riksförbund.

– Min fru har Eds. Såklart jag vill hjälpa till när det dessutom är något jag kan, säger Andreas, samtidigt som avger en dämpad suck. Man kan ana att han känner en viss frustration.
– Vi skulle vara två revisorer och jag utgick från att det var seriöst. Ska jag skriva under på något med mitt namn så sätter jag min egen trovärdighet på spel om det inte är enligt reglerna. Man tror ju inte att det kan gå till på det här viset, säger Nylander som blev förtroendevald revisor under årsmötet i April 2015.

Jag avgick inte självmant!

Man förstår på Andreas att han tog det här uppdraget på stort allvar. Han gick in med avsikten att fullfölja sitt uppdrag vilket visade sig vara en ren omöjlighet.

– Jag avgick inte självmant, menar Andreas. Det är en modifierad sanning. Det finns en bakgrund som styrelsen tyvärr inte är helt öppen med. Att lämna medlemmarna i sticket ingick aldrig i min plan.

Man kallade till styrelsemöte i Juni vilket Andreas inte kunde närvara vid p.g.a flytt.
Via ett brev hade han förklarat vad som skulle komma att ske. Han hade inget annat väl än att utlysa ett nytt årsmöte och informera medlemmarna om läget.
Som revisor har man upplysningsplikt och här fanns för mycket oklarheter och direkta felaktigheter.
Han informerade styrelsen om flera punkter där han sett brister som omgående måste ses över eller rättas till. Till detta ställde han krav om löpande insyn i styrelsearbetet. Revisor har enligt förbundets egna stadgar rätt att utlysa årsmöte. – Det var min skyldighet, säger Andreas.
En styrelsen har ingen som helst rätt att ifrågasätta en sådan här sak vilket man trots det kom att göra. En del av responsen löd:

”Vi behöver ingen mer byråkrati.”

Ur Eds Riksförbunds stadgar:

§ 14 Extra årsmöte
Styrelsen kan kalla medlemmarna till extra årsmöte.
Styrelsen är skyldig att kalla till extra årsmöte när minst 2/3 (två tredjedelar) av medlemmarna eller en revisor begär detta.

Det sågs som påhopp att vilja granska ansvarig för räkenskaperna. Att kritisera stadgarna och påtala att man inte arbetade efter dem togs personligt. Det skulle vara någon form av komplott?
Här hör man besvikelsen i Andreas röst. Han gör en paus innan han berättar.
– Jag var inte närvarande i person men fick det återberättat samma dag. Jag och en styrelseledamot blev ”sparkade” från våra uppdrag, bara sådär under styrelsemötet i Juni. Vi hade ”konspirerat” och man menade att vi försökte avsätta en viss person.
Det har hela tiden handlat om att utföra ett uppdrag inget annat. Det är anmärkningsvärt att man inte kan särskilja person och sak.

Stämningen på mötet har Andreas bara fått återberättad för sig. Han tror inte att det hade gjort någon skillnad om han hade närvarat. – Vi var obekväma helt enkelt och styrelsen har hellre roligt än följer reglerna. Jag tycker det är ett hån mot medlemmarna, säger han.
Det framkom redan en hel del frågetecken under årsmötet, det är bara att läsa årsmötesprotokollet.
Andreas uppmanar alla medlemmar att ta del av protokollet som är offentligt.

En styrelse kan förlora sin beslutanderätt

– Jag hade ett uppdrag liksom alla andra förtroendevalda har. Skillnaden är kanske att alla inte tar sin roll på lika blodigt allvar. En del verkar inte ens vara införstådda i vad de olika uppdragen innebär. Man får faktiskt inte göra vad som helst.
Andreas är påläst och kan ge exempel på situationer en styrelse kan hamna i om man inte följer stadgarna. En styrelse kan förlora hela sin beslutanderätt och medlemmarna kan tvingas avsätta en hel styrelse om det vill sig illa.
– Man får inte så många chanser när det handlar om förtroenden och nu ville man ha mig och en till avsatta. Jag för att jag försökte fullfölja mitt uppdrag. Det är obegripligt!

I ren frustration, samma kväll som styrelsemötet, skickade Andreas iväg ett mail till Styrelseordförande om sin avgång. – Såklart jag inte skulle ha gjort det, men jag var både arg och lite ledsen. Man är ju en människa liksom.
På mailet fick han ingen som helst respons och efter 6 dagar hade han tänkt klart och skickade ett nytt mail där han återtog sin roll som revisor.
– Jag hade inte ens fått en kvittens på att man tagit emot mitt första mail och styrelsen hade redan ett beslut om att kasta ut mig. En befogenhet som styrelsen inte ens har.

En revisorn ingår inte i styrelsen och kan därför inte avsättas av styrelsen. En revisorn väljs av årsmötet och arbetar på årsmötets uppdrag för att granska styrelsen.

Andreas vill gärna tro gott om andra människor. – Jag tänkte att man kanske förstod att man hade gjort fel. På något vis var jag tvungen att komma i kontakt med medlemmarna. Jag kunde bara inte släppa allt!

Andreas får respons på det sista mailet. Styrelseordföranden säger att dom godtog hans uppsägning vid förra mailet och att man redan satt in en adjungerad revisor. Trots att det måste kallas till årsmöte för att välja en ny. Det är inte styrelsens uppgift att välja revisor utan medlemmarnas.
Efter detta upphör kontakten mellan Andreas och styrelsen.

– Alltså ja, jag sa upp mitt uppdrag, men det är bara en väldigt liten del av sanningen. Egentligen var jag redan ”avsatt” precis som den ledamot som närvarade vid mötet, och som liksom jag anklagades för att vara ute för att avsätta vissa personer. Det var på det jag reagerade och agerade. Allt är på så låg nivå att man nästan inte tror det är sant och det där protokollet skulle man ju vilja se.

Andreas ger ett mycket seriöst intryck. Han talar tydligt och är mån om att jag ska förstå det han berättar. En styrelse lyder inte under någon speciell lag. Lagen ersätts av stadgarna, utöver vanliga lagar samt självklart etik, moral, praxis och god förenings-sed.
Stadgarna är föreningens ”lag” och man har genom medlemmarnas förtroende åtagit sig att följa dessa. Att bryta mot stadgarna är ett stadgebrott och i värsta fall kan det mynna ut i något som faktiskt är olagligt. Att ta beslut på felaktigt vis kan t.ex. vara urkundsförfalskning. Man kan inte säga att en förening är ”laglös” även om det inte finns någon tvingande lag för just ideella föreningar. En förening måste följa lagarna precis som både företag och privatpersoner. Det är dessutom föreningen själv som satt upp reglerna.

Jag är förhindrat att fullfölja mitt förtroendeuppdrag

Det är uppenbart att den här styrelsen är dåligt insatta och dessutom ointresserade av att följa de regler som finns för att förhindra att brott faktiskt kan uppstå. Man äventyrar hela förbundet genom detta.
Istället för att utlysa årsmöte och köra med öppna kort gör man sig av med obekväma personer.

– Den överlämningsplikt jag har, har jag inte kunnat fullfölja. Jag vill att alla ska förstå att allt det här hände p.g.a att jag försökte fullfölja mitt uppdrag och för att det finns saker man behöver åtgärda och som behöver granskas närmare.

Den 17 Augusti nås styrelsen av ett ”Öppet brev”. Sammanlagt underskrivet av 8 personer med både erfarenhet och insikt i förbundet. Nylander var en av dessa, och kritiken är saklig men ganska allvarlig.

– Det tog flera veckor innan man annonserade på hemsidan om ett nytt årsmöte. Om det offentliga brevet inte hade kommit ut hade det nog aldrig blivit något extra årsmöte, konstaterar Andreas. Och jag är inte säker på att det hade hänt ändå om inte brevet hade spridits på nätet med hjälp av såväl medlemmar som frivilliga bloggare. Detta är den enda respons vi fått och jag har inte fått någon inbjudan till mötet. Det är så mycket som är märkligt. Man undrar t.ex. hur man ska kunna göra fyllnadsval innan folk har blivit avsatta på rätt sätt? Bara det är ju konstigt.
Jag tycker att det visar på att man saknar respekt för både medlemmar och förtroendeuppdragen.

Jag tackar Andreas här för att han ville berätta. Jag förstår att det finns saker han inte kan berätta om och angående Nyhetsbrevet finns det utan tvekan flera saker att ta upp till diskussion.
Andreas vill att medlemmarna ska få veta sanningen och han hoppas att den kommer komma fram under årsmötet och att medlemmarna engagerar sig nu.
Om han själv kommer kunna närvara vet han inte även om han önskar det. Han ser sig fortfarande som förbundets revisor då allt har gått fel till och att styrelsen haltar på ett ben. Frågan är om dom ens är beslutsberättigade om man ska vara krass?

Intervju med Andreas Nylander 2015-09-10
Text:Inte bara sjuk
Foto: Andreas Nylander

Fakta om revisorns uppdrag

En revisors uppgift är att vara medlemmarnas ombud och granska styrelsens arbete och kontrollera att styrelsen sköter föreningens ekonomi på ett riktigt sätt.
Det innebär i praktiken att revisorerna fortlöpande måste kontrollera styrelsens ekonomiska rapporter, bokföring och verifikationer och hur dessa förhåller sig till budgeten. Revisorerna ska också kontrollera styrelsens rutiner.

Revisorerna är ansvariga för förvaltningsrevision. De ska läsa protokoll från styrelsemötena och granska vilka diskussioner som förts och vilka beslut som har fattats. De beslut som styrelsen har tagit får inte stå i strid mot föreningens stadgar.
Revisorerna ska se till att styrelsen inte har verkat utanför sitt mandat, d.v.s. tagit beslut i frågor som de inte har rätt att besluta om.
Det är också revisorernas uppdrag att se till att de beslut som är tagna genomförs.
En av de främsta uppgifterna som revisorerna har, är att se till att styrelsen genomför de beslut som årsmötet och medlemmarna har fattat.

Revisorerna ska årligen sammanfatta sin granskning av styrelsen i en revisionsberättelse. I revisionsberättelsen ska det framgå vad revisorerna har granskat, t.ex. styrelseprotokoll, kassaböcker osv. Revisorerna ska i revisionsberättelsen ge förslag till huruvida de förslår årsmötet att bevilja styrelsen ansvarsfrihet eller inte. Revisorerna presenterar sin granskning för medlemmarna varje årsmöte. Detta görs innan årsmötets beslut i ansvarsfrihetsfrågan.

Revisorerna välj av medlemmarna på årsmötet. Enligt förbundets stadgar ska man ha två revisorer.

Källa: Förening.se
Eds Riksförbunds stadgar:§ 20 Revision


------------------------------------------------



Nu mina tankar:

Hade mentalt förberett mig för att skriva ett långt inlägg med funderingar efter inlägget ovan men är just nu helt paff!

Förbundet bryter uppenbarligen mot föreningens stadgar och troligtvis någon lag på vägen. Tror styrelsen och ordförande lider av svår förföljelsemani! Det finns vård kära styrelse för denna ytterst vanliga åkomma, den till skillnad från Eds så går den att BOTA!


Ytterligare tankar

http://nouw.com/lundabergs/andreas-bryter-tystnaden-forbundets-medl-20446357

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar