fredag 6 november 2015

Nu köööööör vi (nästan iallafall)

Idag är de dagen före D-dagen. Imorgon ska vi ge oss iväg på extra inkallat årsmöte (äntligen) som revisorn kallat till. 
Så nu är vi laddade till tänderna och jag har bästa pixipatrullen här hos mig ikväll. 
Väldigt roligt att se hur lika man kan vara trotts att vänskapen är nyfunnen. 

Över till annat...

Har idag varit på vårdcentralen för mitt höga blodtryck som har jagat mig ett tag. Maken tog ett blodtryck i går och var allt annat än nöjd med det. Låg väldigt högt så han ringde Vc direkt och fick tid dagen efter (alltså imorse).

Så vi kommer dit i god tid för att man ska ta det lugnt i 15min innan ett bltr (blodtryck) tas. Sen in till distriktssköterskan (dsk) för koll, väl där inne fick jag vänta ytterligare 5min. Detta bltr var okey men högt för att vara mig (130/88) så dsk valde att genast sätta på mig ett 24 timmars bltr, gick inte att invänta efter helgen. Så nu har jag haft detta ett tag och kan se vad mätningarna visar, bltr tas 3ggr/timmen dagtid och 1ggn/timmen på natten.

Mätningarna är inte alls bra och jag inser att de kommer att behövas en åtgärd. Men vilken och vad beror de höga bltr på?
Jag har några teorier:

1: det beror på biverkningar av ett eller flera läkemedel
2: smärtan i kroppen piskar upp bltret
3: kroppen reagerar på hur pressad våran situation har varit de senaste åren.





Men något måste hur som helst göras... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar