måndag 28 mars 2016

Har ni haft en bra påsk?

Jag hoppas att ni haft en riktigt fin påsk med god mat, med familjen och jag hoppas på en viss tid till eftertanke...

Idag är de nog inte så många som har koll på varför man firar påsk. Från början är det en judisk högtid, man firade befrielsen från slaveriet i Egypten. Senare blev påsken viktig för kristna då Jesus dog på korset för människan skull. För att  dels förlåta människan men också för att människan är älskad av Herren..

Vart vill jag komma med detta funderar säkert du..

Jo de jag menar är att man borde börja med att ta en titt på de samhälle man lever i. Samhället är en hård plats att leva i, de förekommer så mycket hat, inte bara i Sverige utan i hela världen. Hat föder hat... Hat leder till konflikter och konflikter leder till våld. 
Det är fruktansvärt att läsa och lyssna på nyheter. Hatet och våldet är så framträdande överallt, i alla samhällen och i olika samhällsnivåer.

Det enda som kan bryta hatet är kärlek! Kärlek till sin nästa och att förlåta varandra. Idag finns många trasiga människor, så oerhört många trasiga själar. Är man trasig så är de svårt att älska sig själv och ännu mindre någon annan. Ett förlåt förvandlar inte de som gör ont i ett magisk ögonblick men de är ett steg mot läkning, läkningen i sig tar tid och måste få göra det. Ett "hastjobb" är som att bygga ett hus med trälim, det håller en period men inte för framtiden.

Varför är de idag så svårt att förlåta? Jag själv är inte bättre än någon annan, vissa saker har jag svårt att förlåta men jag vet att för att kunna gå vidare så måste man ändå kämpa med förlåtelse , annars kommer man att ätas upp inifrån.

Jag vill utmana er som läser att göra något snällt mot någon varje dag. En gest som inte är "standard" utan något som du lagt ner energi på, göra något fint som glädjer personen som du har utvalt. 
Jag lovar att de kommer att göra skillnad i personens liv men även i ditt liv. Det kommer att vara värt de arbete du la ner.

Är du inte sugen? Men le då åt de personer som du möter, leenden smittar av sig. Tänk om alla log emot de personer man möter eller bara en ögonkontakt vilken skillnad i samhället det skulle bli... 
En sådan "liten" sak kan påverka en människa så mycket, de kan göra en direkt skillnad i personens liv, utan att du gjort mer än gett ett leende...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar