torsdag 31 december 2015

Gott nytt år!!

Tänkte köra en nyårskrönika över året som varit:

Januari 2015:

Januari innebar en nytt ansvars område för mig. Jag trädde in som ordinarie i en nämnd här i kommunen... Köpte in en ny matta till vardagsrummet.
Jag började även lära mig virkning och tog mig an de störta projektet jag kunde tänka mig, det blev en Dora docka!

Februari:

Den är månaden hade jag mitt möte med läkaren om sjukpension 
(sjukersättning som det numera heter), hade bytt tillbaka till min gamla vårdcentral igen. Jag fick även åka till sjukhuset och operera bort blindtarmen.
Maken fyllde år och fick en tidsomvändare från Harry Potter serien 

Mars:

Jag hade haft möte med "den där" läkaren om B2 och eventuell Eds. Mötet gick inte alls bra och jag krävde snabbt remiss till dr Ronge, vilket vi också fick!
Jag fick äntligen mitt free wheel som jag hade väntat på det! Vi hittade spelet: Harrn och sköldpaddan, är själv uppväxt med det spelet :)
B3 hade väldiga problem med känslig rumpa och fick väldiga sår så vi testade tygblöjor en period. 

Vi investerade dessutom i nya garderober i vårt rum

April:

Den här månaden var jag och A2 på dagsutflykt till Stockholm med partiet, vi passade även på att hälsa på bästa J som också är drabbad av Eds. Första mötet för oss men de var kärlek vid första ögonkastet :) systrar i själen.
B3 fick ett högt älskat leksakskök

Maj:

Vi hade vårat första möte med dr Ronge och B2. Han bekräftade vad vi själva hade sett och satte en Eds diagnos.
Vi var iväg på kosläppet och b3s respons på när kossorna hoppar i leran: 
-kossorna sladdar!
Jag blev gipsad efter en handledsluxation.
Dessutom gjorde jag min efterlängtade zebra tatuering. Vi beställde en quickie helium efter besöket i Sthlm och mötet med J!
Jag köpte ett elpiano för att börja spela igen... Handikapptillståndet till bilen landade i brevlådan

Juni:
Sommarlovet började och firades med den traditionsenliga jordgubbstårtan. Vi målade om huset från ljusgrönt till blått...
Vi var iväg på en mindre marknad med brandbilar att titta på och att titta i!
Det investerades i en vattensäng med förhoppning om bättre sömn

Juli:

Detta var en tung månad på många sätt!
Vi åkte upp till Karolinska med B3 för vidare utredning av hans avikande koagulationsprover. Passade även på att träffa bästa J igen. Vi fick medicinrecept att hämta ut genast. Sommaren hade sina varmare dagar och skrutt fick testa att bada i sjö. Vi insåg att vattensängen inte passade maken så vi investerade i ännu en säng som passade oss båda
Vi testade att vaska guld i tivedskogarna och fann minsann lite korn... Hade kontakt med Ronge om B3, skrutt fyllde dessutom 3år.

Augusti:

Vi hade en familje dag inplanerad till Göteborg med padda båt och Liseberg. Det var även den här månaden B1 och B2 åkte till Rhodos med sin mormor. De kunde njuta av värmen i fulla drag. Hemma kunde vi steka de första kantarellerna och njuta av en kopp kaffe i våran nya ROSA kaffebryggare. B3 bestämde sig för att han numera var förstor för blöjor och slutade direkt och har aldrig velat ha dem tillbaka...

September:

B3 börjar visa tecken på värre smärtor och Ehlers-Danlos Riksförbund visar sitt rätta ansikte och en ful härva av maktspel och korruption rullades upp framför oss. Mer och mer kunde vi ana hur ett förbund som skulle vara oss till hjälp snarare har stjälpt alla Edsare och bränt viktiga kontakter med vården. 
Flyktingkrisen börjar bli mer påtaglig

Oktober:

Vi åkte till Skövde för att passa på att träffa tjejen bakom intebarasjuk.wordpress.com
B3 och vi träffar dr Ronge, lika bra bemötande denna gång som de andra gångerna och vi hade inte sett hjärnspöken (B3 fick sin diagnos)
Jag fyllde 30år, maken och jag drog på en hett efterlängtad semester, bara han och jag! De höll på att bli inställt med kära kära vänner ställde upp och räddade situationen. Denna resa minns jag med glädje och kommer alltid ligga mig varmt om hjärtat. B1 tog ett stort beslut om sin tro, vilket gladde oss oerhört!

November:

Vi upptäckte att mitt blodtryck var jätte högt och det beslutades att göra en 24-timmars övervakning. Samma helg var det cirkusen som skulle ha varit vårt extra årsmöte med ehlers-danlos riksförbund. Det blev en fars där en viss person vrålade ut okvädningsord och konkreta hot gentemot oss som var orsaken till de extra årsmötet. Vi gick förlorande ur striden men kämparglöden blev starkare.

Vi fick ett samtal om b2 och samma läkare på usö ville se oss igen tillsammans med sjukgymnast. Var inte alls super sugen men gick dit laddad till tänderna och med journalkopiorna i högsta hugg. Aldrig hade jag trott att den läkaren skulle våga ifrågasätta Dr Ronges expertis, men ack de gjorde hen iaf! Så vi är ännu på ruta ett och är inte förvånad om hen tagit bort diagnosen!

December:

Denna månad började vi med julbestyr! Baka pepparkakor, byta gardiner och skriva önskelistor (så även jag). 
Det blev en stor sorg för mig och familjen när beskedet att min älskade häst hade fått somna in, chocken blev ännu större eftersom att vi fick beskedet via en vän och inte direkt fr "källan". Ett slag i magen som tog väldigt hårt! Allt detta för att jag satte ner foten för att jag insåg att jag förtjänar bättre än vad jag hade... Julen kom med glädje och kärlek, tomten läste min blogg tydligen, så jag fick de jag hade önskat så innerligt. Vem denna tomte är vet jag fortfarande inte trotts mina efterforskningar 

Nyårsafton:
Idag firar vi av det gamla året och ser det nya framför oss med glädje. Glädje över vad de nya året kan ge, spänning över nya relationer och massor av nya intryck!
Middagen blev givetvis lite över de vanliga...

Potatisgratäng m fläskfilé och baconlindad sparris, till dessert blev det ahlgrensbilar pannacotta!

De var väll den sammanfattningen för det här året...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar