söndag 13 december 2015

Luciadagen

Idag är de lucia och jag försov mig så jag missade morgonlucian på tv. Men gissar att kroppen var i desperat behov av sömn så de hade varit lönlöst att ens försöka väcka mig...

Annars har dagen varit lugn, vi har små pillrat med tänkta julklappar till B1 och B2s pappa. De är sista gången barnen är här tillsammans innan julen, så de var tvunget att få klart det idag. Sen blev det en rekord tidig julgran iår, vi brukar klä granen på 4:e advent ihop med alla barnen.
Våran nakna gran innan pyntet kom på plats. I år har jag dessutom bara klätt granen med ljusslingan. Den är super smidig att pyssla med! De är en ring längst upp som du sätter i granens topp och sen "faller" ljusslingor med LED-ljus neråt, inget att trassla ut eller knipsa fast.
Barnen fick sen klä den själva, utöver att jag fick peka platser att hänga på, b3 satte alla saker på samma gren :)
Visst har barnen gjort ett fantastiskt jobb?
Jul känslan infinner sig snabbt nu, det doftar pepparkakor, lussekatter med vitchocklad och i huset hörs julsånger. Nu är det inte långt kvar...

Men vad handlar julen om?
Undrar hur många som egentligen har koll på det idag i vårt materiella samhälle.

Är de vem som får flest och dyrast julklappar?  

Det handlar om att fira att ett litet barn föddes i ett stall, de var fullt i härbärget. Mängder av folk i rörelse för att man skattskrivas i den stad man hade sitt ursprung, i detta fall Davids hus i Betlehem. De vise männen som hade sett stjärnan med stort S hade med sig gåvor att ge till det nyfödda barnet: guld, rökelse och myrra. 
Därför finns presenter i denna högtid.

Julen är en högtid som ska firas med glädje tillsammans med dem man älskar. 
Men idag glöms glädjen bort i all stress, allt som måste fixas, allt som måste vara perfekt. För vem firar vi jul? De är främst barnen högtid, låt barnen få vara med i alla bestyr och snälla låt barnen få fira jul utan föräldrar som raglar runt på julaftonskvällen #vitjul

Iår tänker jag extra på dem som inget har, de som flytt och går mot en framtid som inte kan bli sämre än vad de flytt ifrån, men ändå en osäker framtid.

Så jag ber er:
uppskatta det ni har, försök att stressa mindre och umgås med dem ni älskar istället! Visa omtanke för någon som behöver det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar