tisdag 20 oktober 2015

Semester:)

Jaa äntligen är vi väg på våran efterlängtade semester, bara maken och jag. Detta är alltså min trettioårs present från familj och vänner. Vi lämnade skrutten för första gången nu. I lördags var det alltså dags att lämna kalla Sverige och fara mot varmare breddgrader, mot Rhodos
Så här såg de ut när vi rullade upp mot Arlanda på lördag morgonen.
Ska väll erkänna att det kändes lite jobbigt att lämna barnen, så de blev ett snabbt hejdå för alla parter...

När vi kom till Arlanda så sken solen och man kände den sista höstvärmen.
Vi parkerade bilen och hade transfer till terminal 5.
Sen gick de raskt med checka in bagage, säkerhetskontroll osv. Det gick faktiskt väldigt smidigt, det blev dock extra koll iom min rullstol fick bågarna att skrika :)
Sen satte vi oss på starbucks
Där satt vi och njöt av solen, tittade på planen som lyfte i en strid ström. Sen blev det dags att gå till gaten. Där blev vi ombord plockade först av alla och blev satta nästan längst fram på planet och jag fick fönsterplats. Vi hann även prata lite med flygvärdinnorna om att jag va nervös och rädd, de pratade och förklarade vad som skulle ske och varför, så rädslan lättade ganska snabbt.
(Vi hade alltså lilleskutt på vårt plan)
Väl sittandes så fick jag lämna ifrån mog rullstolen, den lastades sist av allt. Sen fick resten av passagerna kliva ombord. Sen blev de dags för avfärd, nu flög fjärilarna fritt i magen. Men de fick ju bra det också och snart var vi uppe på rätt höjd.
Vilken känsla det var! Visst är det läskigt men helt klart hanterbart!
Vi landade tillslut i Rhodos mitt i natten och där fick jag kliva av sist men då var rullen med redan och vi fick åka specialhiss ner
Bagaget tog tid och när vi väl fick tag i dem förstod vi varför, jag hade freewheelet i ena väskan så den var kontrollerad. Undrar vad säkerhetspersonalen tänkte när de såg röntgen *asg*
Första dagen åt vi frukost tidigt och drog sedan in mot gamla Rhodos stad! Det fanns så mycket att titta på, många små vindlande gränder och massor av små butiker att titta på och i...
Här ser ni hur de flesta gatorna ser ut, antingen massor av små stenar eller plattor. De hade inte funkat utan mitt freewheel det kan jag lova! Lunchen intog vi vid en mindre resturang bortom den värsta komersen. Maken åt dolmades och jag tog en äkta grekisksallad. Vi bestämde när vi åkte ner att undvika mat som inte är grekisk, ex pommes, biff, köttbullar osv. Ni fattar nog vad jag menar.
Sen tog vi oss hem för en kort tupplur innan vi drog vidare mot stranden och havet. De var väll ca 22 i vattnet, lite små kallt men det funkade iallafall då värmen på land snabbt torkade oss.
Ser ni den blå mattan? Den gick att rulls på så vi kom jättenära stranden så jag slapp gå så långt. Men jag har simmat och bara flutit, salthalten gjorde det mycket lättare än i vanlig sjö. 

Dagen där på (mån) så åt vi frukost och sen vidare mot Akropolis, oj vad högt det låg! Stackars maken knuffar på och tar oss uppåt. 
Först besökte vi den gamla stadiumet och tog en paus där
Ser ni mannen i blå tröja? Vi hamnade brevid honom vid de gamla stadiumet och han såg chockad ut när han såg oss och vårt rullstol ekipage. Vi såg även olivträd på platsen. 
Ser ni att oliverna är mogna här?
Sen drog vi vidare uppåt och mot själva acropolis. Ännu mera uppför och visst slet maken ont men han kämpade på och gav sig inte.
Man hade världens utsikt! Man ser havet och hamnen. Men de är väll inte så konstigt egentligen när man är så här högt upp. Vi bröt upp och började gå neråt igen. Hem till hotellet och sov en stund innan vi gav oss iväg för att äta lunch. Vi hittade en litet ställe där en kvinna sa att detta är bland de bästa i Rhodos, hit går grekerna och äter. Såvi slog oss ned och pratade vidare med kvinnan som visade sig vara svensk och gift med en grekisk man.
Maten var helt fantastisk och mannen som ägde resturangen var verkligen super trevlig. Vi pratade med kvinnan som dessutom var en god vän till ägaren och fick massor av tips inför resten av veckan. Ägaren satt hos oss och vi pratade allihopa och hade verkligen super trevligt. Innan vi gick så berättade kvinnan vart hennes makes resturang låg. Så vi bestämde oss för att ta oss dit någon dag. Drog hem och badade lite till sen hem och byta om. Kvällens middag vart på samma ställe som lunchen. Helt fantastisk mat! Vi beställde in förrätt,middag och delade på en dessert. Oj vad vi åt!! Var så mätta att vi knappt orkade röra oss. Givetvis glömde jag dokumentera käket men desserten kom jag ihåg iallafall.
Det är en pannkaka med honungsmarinerade vindruvor!! Smakade himmelskt! Tack mormor och morfar för min stora festliga middag! Så galet himmelskt gott!

Följande dag (tisdag) var de lite mulet men värmen var det inga problem med. Så vi tog en ny tripp till gamla Rhodos stad och strosade upp och ner, om man nu kan strosa med en rullstol *asg*.
Nu gick vi ännu mer bort från de värsta turistfällorna med hjälp av kartan vi fick från hotellet. Vi letade upp kvinnans makes resturang som vid ett lite större torg i hörnet av staden. Vi lyckades hitta dit till slut och hennes man hade fått veta att vi skulle dyka upp så han vinkade glatt in oss och pratade med oss på en bra svenska. Maten var galet fantastisk här också, han kom även in med massor av extra tillbehör som han tyckte att vi skulle smaka, så även här blev det en rejäl festmåltid!
Mums är de minsta man kan säga! Resturangen heter Ero's resturang och låg vid hippokrates torg om jag inte missminner mig. På torget fanns de en staty av sjöhästar.
Mitt emot Ero's så finns ett ställe med papegojor som skrek väldigt mycket. Tror de gjorde lite shower och uppträdanden men vi snackade hellre med Ero' som var väldigt trevlig! 
Så nu har ni två fantastiska restauranger 
att besöka om ni kommer till Rhodos.
På kvällen satt vi i baren och umgicks med bartender och en reseledare från Frankrike. Så de bjöd oss på en god virgin watermelonmartini och vattenmelon de hade köpt in enkom för min skull

Onsdagens förmiddag bjöd på åska och regn men trotts detta är det varmt. Så för en sådan åsk och blixt älskare så kunde det inte varit bättre. Vi bor på 5e våningen med utsikt över havet:)
Idag skulle vi egentligen åkt till Lindos men som ni alla vet blir livet inte alltid vad man planerat. Men vi bestämde oss för att knalla till en grönsaksmarknad men den lyckades vi inte hitta och vi kom tomhänta tillbax. Käkade lunch på favoritstället. Blev en falafel till lunch och sen den galet goda pannkakan jag skrev om senast.
Vi fick göra akutshopping av skor till mog, hade fått trycksår av de jag hade. Då kom georgios med ett par som hans dotter gjort och målat för hand.
Så här ser skorna ut inuti

Dessa blir ett fint minne från Rhodos:)

Torsdagen spenderade vi på Rhodos akvarium, ett mindre men ack så mysigt! Har för mig att de är ett av de äldsta o världen. Vi fick se inhemska arter som finns på och omkring ön. Vi tog massor med bilder men ni får komma hem och kolla på alla, jag visar upp en:)
Det fanns även en "klappa pool" där du kunde få känna hur några mollusker i havet känns ex sjögurka och sjöstjärna.
Fanns även en vattenlevande eremitkräfta.
Käkade lunch på favorit stället som vanligt och sen gick vi bort från turistfällorna för att leta upp den äkta grekiska shoppinggatan. Där fanns massor att titta på och spännande små butiker. Vi hittade en desingual butik som vi gick in i, de hade helt andra färgkombinationer än de som finns hemma. Vi har även sovit middag, visserligen gör vi det varje dag men idag blev det nästan 1,5timme. Märker att resan äter massor av energi men ger även energi så jag har näsan ovan vattnet.

Natten mellan torsdag och fredag överraskades vi av en storm. Vi vaknade av åskan som dundrade över vårat huvud och såg blixtrar vina över himlen. Regnet smattrade ilsket mot fönstret, kan du gissa vad vi gjorde? 

Vi satte oss på balkongen och iakttog stormen omsvepta i filtar. Det var så mäktigt! Detta oväder fick Sveriges åska att blekna, det var verkligen super häftigt! Man såg hur blixtrar träffade havet och dånet fick marken att skälva. Vi satt uppe tills det värsta gav sig vid 02tiden.

Fredagmorgon och förmiddag har bestått av vila och sömn. Vädret är mulet men varmt och skönt. Men nu laddar vi energi inför hemresan i morgon kväll. Laddningen bestod av 2 timmars sömn mitt på dagen, så vi sov över lunchdax. Så vid 15 tiden var vi så hungriga att vi genast drog till georgio&maria the art of falafel igen. Där åt vi en hel tre rätters eftersom att vi skulle bli sugna igen senare på kvällen, så vi slog på stort på lunchen*ler*
Vi hängde hos dem i ca 2timmar innan vi for tillbaka till hotellet och spenderade tiden i lobbyn med bartendern och receptionisten. Han som jobbar i receptionen är en lite äldre man och han är så trevlig! Han talar dessutom flytande franska (vilket inte jag gör, men wow lixom). Han bär samma namn som våran lilla b3.

Nu idag lördag har vi försökt att käka gigantisk frukost för att va mätta så länge som möjligt innan vi käkar, transferbussen kommer strax innan 18 och sen är denna resan över.
En fantastisk resa som kommer leva kvar i minnet så länge jag lever!

Jag vill även passa på att tacka alla er som på olika sätt bidragit till att resan kunde genomföras! Tack alla ni!! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar