tisdag 15 oktober 2013

"kroppen värker när själen gör ont"

en vän till mig skrev så här:

Jag uppmanar ALLA jag känner att skicka en kopia på detta brev (se nedan) till redaktören och webbredaktören på den svenska sjukvårdens vårdguide med anledning av artikeln: http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Mer-om/Kroppen-varker-nar-det-gor-ont-i-sjalen/ i syfte att ta bort denna fel aktig information. 
Gör så här: kopiera texten (som börjar med meningen ”Jag skriver till dig..”), fyll gärna i ditt namn och skicka från din mail till: 
Jan Kallenberg, redaktör
jan.kallenberg@vgregion.se
och
Ulrika Johansson, webbredaktör
ulrika.t.johansson@vgregion.se
Mailet:
Jag skriver till dig ang artikeln ”Kroppen värker när det gör ont i själen” som påstår att smärtpatienter är hypokondriska lågutbildade kvinnor som röker, inte motionerar och ärver sitt skolkarbeteende från sina mödrar. Vidare påstår artikeln att sjukskrivning inte behövs eftersom värken bara sitter i patientens huvud och därför kommer den att bli värre om patienten inte får umgås med arbetskamrater.
Jag tycker det är intressant att de drar slutsatsen att man får ont av att vara lågutbildad. Personligen tycker jag den mer logiska kopplingen är att det är svårare att studera om man har problem med värk och medkommande trötthet, koncentrationssvårigheter. Svårigheter som även efter studier ibland kan göra det omöjligt att klara av ett arbete och den sociala interaktionen med arbetskamrater. Rökning, alkohol ibland till och med droger är också en vanlig självmedicinering vid smärta. Ett desperat tilltag för att få lindring, när ingen hjälp ges. Motion kan för många smärtpatienter vara direkt skadlig.
Om detta är vårdguiden som läkare går till för att få råd om hur de ska behandla sina patienter är det inte undra på att vården för smärtpatienter ofta är så usel.
Jag kräver att denna artikel omedelbart tas bort då den saknar grund i sina påståenden och gör att patienter inte får den vård de behöver.
Med vänliga hälsningar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar