tisdag 16 februari 2016

Återinför bortre tidsgräns på sjukskrivning

Satt idag och läste nyheterna från Aftonbladet som jag alltid gör när jag äter frukost. Höll på att sätta kaffet i halsen när jag läste denna rubrik



Experter: återinför bortre tidsgränsen

Per Johansson, professor i statistik vid Uppsala universitet:
– Borttagandet av den bortre parentesen var ett felsteg. Den kommer att öka sjukfrånvaron, den påverkar individer som nu inte är långtidssjuka, om inte bortre parentesen finns så kommer de att lockas in i sjukfrånvaron och ett onödigt lidande senare.


Har klippt ur biten ur artikeln, klicka på länken för hela..


Han nämner att man lockas in i sjukfrånvaron om man inte har en bortre gräns... 
Då har jag missat något alltså? Man blir ju sååå rik på bidrag kära Per Johansson! Du borde kanske testa själv att leva på det sätt som vi arbetsoförmögna tvingas leva på! Jag lovar att det inte är något som man längtar till eller strävar efter! Jag önskar inte ens min värsta fiende den situationen! Man känner sig redan som en börda för sina anhöriga och framför allt i samhället, ditt uttalande Per Johansson gör de inte lättare! Du eldar  på alla fördomar som redan finns och fortsätter en häxjakt som regeringen äntligen har avslutat, man har äntligen vågat andas igen. Tack för andningshålet på 1,5 månad!

Du vet inte vad du talar om! Sätt dig i min sits en månad, dela min vånda över ekonomin över månadens dagar, ha dessutom i åtanke att jag är en av de "lyckosamma" som har en man som försörjer mig. Du läste rätt: han försörjer mig!!
Precis som de var förr, då kvinnan inte ansågs klara av ett jobb pga hon var just kvinna!
För våran del innebär de att vi lever på EN inkomst om man slår ihop det som jag får ut och min mans lön efter skatt.. Det innebär att vi alltid snålar och mina barn får inte samma möjligheter som de barn vars föråldrat båda två arbetar

Man talar ofta om fattigdom i Sverige, att socialbidraget är minimum för att överleva och att man som barnfamilj kan söka extra på olika sätt, man får lite extra ex vid jul från socialen för att kunna köpa lite extra. Denna lyx "får" inte vi som lever på sjukpenning eller sjukpension... Vi ligger alltid lika lågt oavsett högtid och vi ska få pengarna att räcka till även då. 
Glöm inte heller att man aldrig går direkt från ett jobb till sjukpension, ofta är man sjukskriven sen länge och försäkringskassan minskar inkomsten (SGI) ju längre man går på sjukskrivningen. De blir en katastrof för den som tillslut ger upp och söker sjukpension, FK kollar på inkomsterna bakåt och finner att man har låg inkomst och då blir sjukpensionen ännu mindre!

Kära Per Johansson från Uppsala universitet dela en sjukskrivens vardag, inte en som nyligen blivit sjukskriven, utan en som närmar sig "den bortre gränsen" och övertyga dig själv om att man lockas in i sjukskrivning 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar