tisdag 19 maj 2015

Behovet styr

Visst låter det vackert?

"Det är behovet som styr vilket hjälpmedel som man kan få"
 
Det är rent skit snack och det är pengarna som avgör, inte behovet! 

Jag har idag två rullstolar:
1. Permobil xc850i
Denna använder jag när barnen och jag ska till lekparken, åka ner på byn för att köpa mjukglass. Eller en promenad med hund och barn. Dvs den används ganska flitigt då den är relativt terränggående

2. En pantheera s2 med e-fix
Denna används vid längre transporter eftersom att axlarna inte klarar av att rulla allt för långt. Denna använder jag jämt när jag ska till doktorn, handla, besök påbarnens skolor. Ja faktiskt nästan i alla lägen.

Jag är grymt tacksam för dessa rullar och vet att många knappt får en!
MEN...
Nu fallerar även kroppen när jag ska röra mig inomhus. Benen bär mig mer sänka och de värsta dagarna tar jag mig inte ens på toan själv. Jag får helt enkelt be om hjälp att knäppa upp knappar mm. Maken står på pass utanför dörren för att snabbt nå mig om benen viker sig när jag ska resa mig. Samma sak när de gäller duschen, även om jag har sittpall så är de alltid osäkert.
Detta gör att jag skulle behöva en mi ser och ultralätt rullstol men minimal svängradie för att ta mig runt hemma.

Detta håller inte centrum för hjälpmedel med om (vänta nu, skulle inte behovet styra?)! Jag ska alltså släpa in min tunga pantheera, montera bort all elektricitet för  att kunna få den lättare. Jo den blir lite lättare men inte så lätt att jag kan rulla den själv! Självständighet är inget att ha alltså!
För att vid nästa behov av möten behöva montera på allt igen... Av och på, på och av...
Som sagt är alltså  behovet är tydligt men man få detta till trotts inte mer hjälpmedel. Min älskade At kämpar sig blå men utan resultat!
Vad skulle jag behöva då? Jo denna:
 
http://www.sunrisemedical.se/products/quickie/lightweight-wheelchairs/helium.aspx

Så finns du där ute som känner för att slänga ut en massa pengar på en främling så finns jag här;)
Skämt o sido nu ska jag vila

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar