onsdag 17 april 2013

En tanke

Jo jag satt och tänkte lite i soffan på vilka hälsningsfraser som används idag..Standard är väll ungefär så här:

-Hej, hur är det? eller liknande. Man frågar om hur man mår eller hur läget är eller om allt är bra osv. Man frågar men vill egentligen inte veta annat än att man svarar att man mår bra/ har det bra osv. Skulle man faktiskt svara ärligt så blir personen som svarade obekväm och får bråttom därifrån.

Varför ställer man en fråga om man faktiskt inte vill veta eller inte vill behöva bry sig?
När jag frågar, så vill jag ärligt veta hur det är... Jag vill inte höra att allt är OK om det faktiskt inte är det. Jag frågar för att jag bryr mig och hoppas på att kunna dela din börda om du har det jobbigt, jag kanske inte kan säga ngt som gör det bättre men jag kan lyssna och kanske ge en kram, såå du slipper känna dig ensam.

Kan vi inte bestämma att du/ni faktiskt frågar om ni ärligt vill veta? hitta en annan hälsnings fras?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar