torsdag 2 juni 2016

En udda sjukgymnast...

Eller udda är kanske inte heller rätt ord men det var nog ändå det ord som jag tycker passar bäst in...

Vi fick ju en tid igår vid 13-tiden, vi blev invisade till sjukgymnasten....
Väl på plats så börjar undersökningen, jag var fullt beredd på att det skulle göra ont men inte riktigt så här illa...

Fick börja med att hänga med foten från britsen, de gick okey... Han konstaterar att knät inte är svullet och har inte heller varit det! - vänta nu! Jo det var svullet i början och sen sjönk svullnaden ner i foten, det står i min journal om att foten är svullen...

Upp på britsen och slappna av, vilket var super lätt *not*. Börjar med att försöka få mig att räta ut knät, gick inte jättebra men tillsist så tryckte han ner knät i britsen iallafall... Efter detta så bad han mig spänna lårmuskeln, gick inte heller riktigt bra... Han konstaterar att min stora lårmuskel inte rikigt "mår bra", den har gått in i ett försvarsläge, vilket var normalt vid knäskador...

Sen gjorde han ett sk draglådetest för främre korsbandet och sen ett test för bakre korsbandet (minns ej va de hette).
Han höll på länge och väl, de krävdes en del drag och ryck, men hittade inte "klonket" som var tecknet på att ledbandet var helt. Han byter knä och hittar "klonket" direkt, vilket gör att han byter tillbaka till onda knät och drar ännu mer! Tillslut fick han till klonket och blev nöjd. Att jag låg och nästan hyperventilerade av smärtan spelade ingen roll. 

Fick stränga order om att belasta med full tyngd omedelbart. Inget att linda eller använda ortoser, inga kryckor för avlastning. Bara fullt ös....

Idag är smärtan tillbaka i samma styrka som i början, knät är återigen svullet. Hade svårt att sova (igen) för smärtan.
Så de känns jätte konstigt... Har haft smärtor i knät förr men känner inte igen den här typen av värk.

Jag ringde till ortopedtekniskas sjukgymnast som jag hade haft när jag fick stödet till höfterna. Hon var ju ändå kunnig på Eds. Ska prata med henne och be om en åsikt vad hon tycker om hela historien...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar