lördag 18 juli 2015

"Jag ska inte klaga, du har det värre"

Det är en återkommande fras när jag frågar hur en person mår. Som om att min situation triumfar andras. Jag förstår att de egentligen inte menar något illa men varför ska man nerdervädera ens eget mående och fighter? Din fight är jobbig för dig, förminska inte det. Man kan inte jämföra det som är jobbigt för allt är subjektivt, det är din upplevelse som är viktig. Jag kan aldrig förstå exakt hur jobbigt det är för dig men jag kan förstå ATT det är jobbigt, på samma sätt kan du inte förstå hur ont jag har vissa dagar men du kan förstå ATT jag har ont.

Så förminska inte det som är jobbigt i ditt liv till förmån för någon annan som har det jobbigt, man kan inte jämställa och jämföra sånt med varandra. 

Var inte rädd för att prata med mig om dina smärtor och problem bara för att jag har mina egna smärtor och problem. Har jag inga förslag eller idéer så kan jag alltid lyssna, ge en tröstande kram eller räcka fram en näsduk, ibland kan jag utrycka mig väldigt klumpigt också tyvärr:( Jag ser det som ett enormt förtroende att du vågar visa mig dig utan en mask, att du vågar släppa din styrka en liten stund och få känna att livet inte är en dans på rosor, det finns taggar under allt det vackra. Jo det gör ont i livet, både psykiskt och fysiskt.
Tack för ordet för denna gång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar