lördag 22 november 2014

Jag blir mörkrädd!!

Kopierat från omni.se

Kommunens svar till förälder väcker debatt

 INRIKES Thomas Hedlund mejlade kommunen och frågade om hans femåring kunde gå i förskolan mellan klockan 8 och 16.
Enligt Dagens Nyheter skrev Thomas Hedlund.
”Jag har ett barn på snart fem år sedan ett tidigare förhållande och min fru är föräldraledig med vår gemensamma bebis. Visst gäller då mina (vårdnadshavare) tider i förskolan? Till exempel om jag jobbar 08-16 måndag till fredag. Då får jag ha barnet på förskolan, min restid och arbetstid?”
Kommunen svarade: ”Vi har inte rätt att neka er. Men det blir långa dagar för ett litet barn”.
Mejlen har skapat debatt i sociala medier efter att Hedlund lagt ut dem i en föräldragrupp på Facebook. 
– Jag tycker inte att en tjänsteman ska lägga in sin egen bedömning i hur en familj väljer att göra. Som tjänstemän ska du vara neutral och svara på frågor utifrån gällande lagar, regler och praxis, säger Thomas Hedlund till DN.


Vad är detta för sätt? Skaffar man en partner som har barn så får man även vara med att ta ansvar för bonusbarnet, hen har inte bett om att föräldern ska hitta just denna person. Varför kan inte den nya kvinnan ha bonusbarnet hemma från dagis några eller någon dag från dagis eller varför inte hämta tidigare på dan alt lämna senare?

Man är ju ändå en familj, det funkar inte om man inte resonerar som det. Det har jag sett på nära håll: "hans ungar och mina barn"
Där pappans biologiska barn inte är värd att kallas familj, där barnet glöms bort på julafton och födelsedag...
Träffar man någon med barn så gäller det att acceptera hela "paketet" som tillkommer, ett barn har rätt att älskas och respekteras oavsett om det är ett bio eller bonus barn( notera att jag skriver BONUS  och inte stvv eller plastbarn)

Jag hade blivit vansinnig om tex min man hade vägrat att hjälpa till och ta ansvar för B1 och B2, jag menar givetvis inte att det ska ske genast men successivt i förhållandet, har man då skaffat barn ihop så borde man känna varann och barnen så väl, ha känslor för barnet så ansvars biten blir naturligt delad.Det måste lixom funka mellan barnen och den nya för att förhållandet ska gå och bygga på, annars  får man lägga ner förhållandet till förmånen för barnen! De ska alltid sättas i första rummet!

Vad som sen får mig att fundera är:
Det står i texten att många reagerade på rektors svar ang tiderna: "det blir långa dagar...." Men ingen reaktion på att den nya partnern inte är engagerad i bonusbarnet....

Bläää på er!

Läs mer om:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar