tisdag 4 augusti 2015

Ett äventyr över dagen

Ja igår var det dags för sommarens höjdpunkt för barnen. Vi har laddat och samlat energi för ett besök till Göteborg med Liseberg som avslutning.

Igår klev vi upp strax efter 05 för att äta frukost och sen iväg. Vi lämnade vårt hus vid 06 och åkte i lagom tempo neråt. Vi ogillar att stressa och försöker alltid slippa den energitjuven. Jag hade med mig en virkning och barnen hade lånat bärbar dvd för att de skulle vara sysselsatta och sams (det funkade).
Vi hade bokat en paddanresa på fm som alla såg fram emot. 
När vi väntade på avgång blev de ett nödläge för mig och började leta en toa, vilket inte var det lättaste. De offentliga toaletterna såg ju okey ut men ett stort stenblock som trappsteg var ingen höjdare och dessutom för smalt för att kunna röra sig en mm.
Paniken växte och tillslut fick B1 gå in på affären Pocketshop och förklarade läget att jag som satt i rullstol inte kunde nyttja den "avsedda" toan och undrade om butiken skulle kunna vara så vänliga att låna ut sin personaltoa. 
Vilken ängel denna kvinna i pocketshopen på kungsplatsen var! Fick låna toan, lite trångt men inga trappsteg eller trösklar!

När vi skulle kliva på båten så fick B3 panik, vrålade och skrek. Han var så rädd?
Så han och maken fick avstå resan men åkte spårvagn och käkade lite glass!
Vi andra åkte turen och njöt av de soliga vädret, sältan från havet var toppen:kr
Måste visa en av båtarna vi åkte förbi vis hamnen... En fyrmastad båt(1/10 kvar i världen)

Båten heter Viking och var väldigt vacker sol ni ser!
Vi passerade även museumet av militärbåtar som man får gå in i. Det finns en ubåt och en jagare. Barnen ville gärna få gå dit men de skulle vi inte hinna den här gången. Men vi bestämde oss snabbt för att nästa besök i Göteborg skulle detta museum absolut besökas.

Efter en trevlig åktur så behövde vi käka lite lunch och vi fastade för ett "snabbmatställe" med lite grekiskt på. Men inte åt vi grekiskt utan de blev 
fish 'n' chip åt alla utom en, denna någon valde en french hotdog, man ska ju inte nämna några "namn" men de var den mellersta pojken;)

Sen letade vi efter en speciell virknål till mig och tittade i flera garnbutiker men fanns inte i någon.

Till sist landade vi i Liseberg efter lite fel körningar:) 
B1 och B2 fick egna åkband (stora), jag och B3 valde de lilla åkbandet. Maken arbetade som min assistent/ledsagare idag så han fick hjälpa till i och ur de olika karusellerna som passade våran modiga treåring (maken avskyr karuseller).
De stora drog iväg själva med mobiler i special ficka, armband med telenr och ett klockslag med mötesplats för käk. De åkte alla de "större" attraktionerna, sånna som jag aldrig skulle våga sätta mig i!

B3 åkte karuseller i min smak:)
Kaninbanan var spännande med sitt vatten. B3 tog körkort i farfarsbilarna och åkte barnens bergodalbana (oj vad fort den gick ändå) och älskade den!
Sen blev de sagoslottet och mycket mer. Funkade okey med rullstolen med ledsagare/assistent, hade nog haft oerhört svårt utan.
Min älskade B3 var helt själv i krockbilarna (Max längd 140cm) men han  klarade den utmaningen galant!
Vi avslutade tillsammans i flumride (ej maken) och alla tre pojkarna skrek av glädje. Var lite nervös över B3 då han inte tycker om när det skvätter vatten, vilken är själva idéen med flumride men han skrattade så det bubblade. Innan vi åkte fick barnen en varsin lisebergskanin som souvenir.
B1 vann dessutom en stor kartong med polly på ett av lyckohjulen!!! I kartongen fanns 11 påsar med Polly:)

Vi lämnade Liseberg vid 19 och landade hemma vid 22 tiden. Vi har alltså varit igång och iväg i ca 16 timmar.
Alla tre barnen hade varit vakna hela dagen och fram tills vi kom hem, en snabb kvällsfika och sen i säng. B1 hade väldigt ont och fick en av sina vid behovs mediciner. B2 hade ont av skavsår och lite huvudvärk men alla tre somnade i samma stund de la huvudet på kudden.

Detta var igår....

Idag då??
Jo jag känner att jag lever, har rätt så illa ont och tröttheten är total! Men vissa saker är "räkningen" värd att betala för, barnens lycka är värd allt och lite till. Men det har blivit väääääldigt få knop idag. Bara degat i värmen, njutit av att solen faktiskt skiner och ger värme! Vilket är en lyx denna sommar. Så jag har sovit på gräset vid sjön i närheten när barnen äntligen fick bada!
Sova och vila gör jag gärna utomhus när solen skiner, värmen lindrar lite av värken men den värmer själen mest...

Nu ligger B3 och jag ska dö ut i soffan, försöka betala på den där eländiga räkningen som alltid dyker upp... Men helt klart värt det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar