onsdag 27 februari 2013

Tam doktorn

Min doktor på vårdcentralen skulle ringa upp mig på måndagen för att planera inför framtiden. Han ringde sent måndagens eftermiddag och bad om ursäkt för att han ringde så sent och han nu hade lite tidspress. Men visst fine =D

Han berättade att han skulle skicka en remiss till MR över bröstryggen eftersom att sjukgymnasten tror på att jag har ett diskbråck där. Sen tog han upp att hon hade bett honom utreda Hypermobilitetssyndrom, men det visste han inte hur han skulle göra..Jag "kvittrar" glatt att då måste han remittera mig till EDS-mottagningen som finns på vårat sjukhus.
Han vart som ett levande frågetecken ( jo sånt hörs i telefonen)Sen kom frågan vart jag hittade det...för han hittade ingen sådan mottagning på landstingets intranät.
Jag förklarade vänligt hur jag hade sökt och han gjorde som jag sagt och hittade plötsligt till mottagningen. Efter det var saken klar och en remiss dit skrevs också - för som doktorn erkände så visste han inte så mycket om hypermobilitet och EDS. Men han var också glad över att jag var så pass påläst och kunde tipsa honom. Jag frågade honom faktiskt om han tog illa vid sig att jag läste på så mycket och "lärde" honom. Men han skrattade och sa återigen att man kan faktiskt inte veta allt och att det var bra att han fick lära sig något nytt. Vi ringde till EDS-mottagningen för att höra hur lång kö det är dit och sköterskan i telefonen lät lite små stressad vid frågan men sa att väntetiden inte är lång...De flesta blir kallade inom en månad ibland snabbare...Här går det undan i svängarna, knappt så att jag själv hinner med...

Vad gäller min sjukskrivning så skulle han förlänga den - men han glömde säga hur länge...Blir intressant att se vad som står på sjukintyget när det dimper ner i brevlådan så småningom.

1 kommentar:

  1. Håller tummarna att det fortsätter gå snabb och smidigt med våra vårdkontakter

    SvaraRadera