lördag 16 februari 2013

Välkommen hit

Okey... En presentation vore kanske på sin plats eller vad säger ni?

Jag är 27 år, är gift och har 3 underbara barn  i åldrarna  10år, 6år och 7månader. Vi bor i ett hus på landet och har en liten blandras vovve.
När jag blev gravid med min minsta så kom foglossningen som ett brev på posten innan jag hade kommit halvvägs in i graviditeten, i vecka 25+ satt jag i rullstol och hade fullt upp att röra mig mellan soffa,säng och toaletten. Maken fick ofta dra upp mig och nästan släpa mig till toan som låg 2 trappor ner i huset. Möblerade ganska snabbt om och vips blev det "bara" en trappa ner.

I Maj så tappade jag känsel i benen och förmågan att känna att jag var kissnödig men pga graviditeten valde man att avvakta, det är ju foglossning lixom. Efter att minstingen kom i Juli blev jag återigen rörlig men viss "sockerdricka" i benen ibland när jag rört mig mycket. MEN i november hände något... Fick så ont i ryggen att jag bara låg och grät, kunde inte gå,sitta eller ligga. Blev sjukskriven pga ryggskott. I December så tappade jag återigen känseln och uppvisade "ridbyxesymtom" och blev akut inlagd på ortopedavdelningen med misstanke om diskbråck och en magnetkameraundersökning gjordes. Fanns inget på MR heller så jag blev skickad till neurologen eftersom att jag återigen tappade känslan av att vara kissnödig. Vid ett mättillfälle hade jag 800ml i blåsan, kissade och hade res.urin på 350. Neurologen uteslöt MS och sen blev jag förlängt sjukskriven tom Januari.

Här glömdes jag bort av vården och smärtan jagade mig varje dag i olika grader. Vissa veckor fick maken vara hemma 2-3 dagar från jobbet eftersom att jag inte kunde bära bebisen, tvätta eller mata... Kan inte heller ta hand om de stora barnen.

Nu hade jag tröttnat och kontaktade läkaren igen och bad henne kolla om jag kunde ha den reumatiska sjukdommen bechtrew (min mamma har den), kom till läkaren och möttes av totalt nonchalant beteende och hon vägrade lyssna, undersökte ingenting men kunde efter lite tjat ta lite prover. Alla kom tillbaka negativa.

Tystnad igen och bara alvedon och ipren till att lindra smärtan pga amningen...

Kontaktade chefsläkaren på VC som träffade mig den 12/2 och han kunde relativt snabbt utesluta betchtrew eftersom att jag hade för mycket rörlighet i ryggen, jag hade 12cm och man ska ha under 10 för att kunna få den diagnosen. Summa summarum så är jag onormalt stel i ryggen för min ålder men inte tillräckligt stel för att få hjälp. Han skrev ut mer alvedon och skickade mig till stans bästa sjukgymnast på just ryggsmärtor. Henne träffade jag den 13/2 och hon undersökte mig noga. Bad mig göra lite rörelser och frågade om mina leder m.m
Hon sa att jag verkar ha hypermobilitetssyndrom. Dvs Jag är sjukt överrörlig i mina leder, jag kan böja handleder, armbågar knän för mycket vilket kan leda till den smärta jag har, dessutom så kan mina leder luxera (hoppa ur led) utan orsak, stukar lederna oerhört lätt ( tex fötterna när jag är ute och går).
Hon nämde även att det kan vara ett diskbråck som sitter högre upp i ryggen än där man röntgade. Därför vill hon ha ut röntgen svaret.

Väl hemma så googlade jag upp hypermobilitetssyndrom och det fanns lite olika "test" på böjningar av lederna.. Jag kammade hem full pott (yey?). Ju mer jag läser om HMS desto mer känner jag att : det här är ju jag!!

Ska träffa sjukgymnasten igen på tisdag och ska då forska lite mer om detta, linda in det på ett snyggt sätt så att hon rekomenderar min läkare att snoka vidare på det spåret, diagnosen är inte den vanligaste om man säger så, den missas ofta..

Så välkommen hit och följ mig på resan till att få hjälp med mina smärtor som hindrar mig att leva mitt liv som jag vill ha det

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar