torsdag 16 april 2015

Smärta i medierna del 2

Idag när jag som vanligt läste nyheterna så fick jag upp denna artikel:
"Hade kronisk värk- springer marathon"
Denna artikel är som ni ser "låst" för allmänheten som inte har deras extra tjänst (som man betalar för) plus.
Jag är en av dessa, men läser man det lilla man kan se så kan man lätt dra slutsatsen att det bara är att gå ner i vikt.

Man kan absolut ha ont av att vara överviktig, att belastningen blir för tung för leder och muskler. Vilket då avhjälps med viktnedgång. 
Men vilka signaler får allmänheten av dessa och liknande artiklar (såg att i Expressens pappersbilaga fanns något liknande)? Jo att går man bara ner i vikt och tränar så försvinner den kroniska värken!
Är det verkligen så lätt att bara gå ner i vikt för att slippa värk? 
Mitt svar och många runt om säger solklart NEJ på den frågan!

För oss med Eds kan träning vara direkt skadligt, de måste vara på absolut anpassad nivå och inte belasta kropp och leder! Våra muskler jobbar ändå tre gånger mer än ni som inte har Eds, våra muskler får träning bara av att leva!

Tänk lite på hur liknande artiklar faktiskt kan skada oss, direkt och indirekt. Hur då tänker säkert ni?

Direkt: någon med ex Eds ger sig 17 på att träna, då slipper jag ju smärtan! Det kanske funkar att träna en period men sen kraschar kroppen oavsett vad man själv vill! Jag vet, jag har varit där!

Indirekt: en läkare el sjukgymnast läser artikeln och helt plötsligt försvinner all hjälp med förklaringen: gå ner i vikt eller träna mer så blir det bättre! 

Tänk om det verkligen var så enkelt att bli av med kronisksmärta! Kan garantera att om de var så lätt så skulle ingen idag ha svåra smärtor, de är ju bara att träna..

Jag önskar att alla tänker till en extra gång när man läser en rubrik eller artikel kring smärta eller läser en artikel!

1 kommentar:

  1. Jag tänkte exakt samma som dig. Jag blev nästan arg på att dom lägger ut sånt här och bara benämner det kronisk värk, måste ju finnas en anledning till den kroniska värken, vilken är diagnosen bakom. För många med EDS som lyckats gå ner i vikt har ju värken i flera fall blivit värre för...

    SvaraRadera